Seminaris de l’aula Jordi Rubió i Balaguer
Els productes i serveis d’informació davant la generació Google
David Nicholas. University College of London
http://www.ucl.ac.uk/infostudies/research/ciber/
Idees claus (amb algunes notes meves):
- El repte de la universitat és construir ponts entre el seu propi univers i el dels seus usuaris. La biblioteca ha d’esdevenir l’interfície entre la tecnologia i l’usuari.
- El futur és un punt d’inflexió continuat que es conforma com a realitat permanent
- Entorn: Cada vegada es consumeix més informació i a qualsevol lloc però la informació cada cop és més volàtil. Tothom té elecció i així ens transformem en consumidors però no sempre el que podem consumir és el millor: acceptem més el que és ràpid que el que és millor.
-
- Estem en un nou paradigma caracteritzat per:
o la desintermediació: els usuaris necessiten cada cop menys els intermediaris: es vol el control de la informació i poder escollir (ex: bitllets d’avió,…)
o el Decoupling (desacoblament): Cada cop sabem menys dels nostres usuaris.
o Tots sóm la generació Google: ens hem convertit en consumidors electrònics, independentment del que estem buscant: documentació o qualsevol altre producte. Els patrons de comportament són similars entre adults i joves. Tenim un comportament endèmic: la xarxa i Google, per això tothom es comporta igual.
o El 90 % dels usuaris es comporten com a robots (només mirant índex i passen de puntetes per la superfície de la informació).
§ La gent creu que perquè passa de puntetes per tot un munt d’informació ja té el coneixement (és com tenir llibres a les prestatgeries però sense haver-los llegit).
§ La capacitat d’atenció dels usuaris és molt i molt limitada (es passa molt ràpidament d’un lloc a l’altre).
o Increment dels accessos: ¼ part es fa fora de la jornada laboral i el 15% durant els caps de setmana. I sobretot accessos a hores intempestives perquè com es pot buscar des de tot arreu.
o Ningú fa servir les cerques avançades, tothom vol el més simple. Inclús els professionals de la informació quan són usuaris en altres sistemes.
§ Els usuaris són promiscus en aquest nivell: els joves ho són els que més i els homes més que les dones.
§ Els usuaris no torna als llocs perquè no se’n recorden d’ on han estat i a més fan servir els motors de cerca amb 2 ó 3 paraules i miren els primers resultats i d’aquí només a les primeres pàgines. Hi ha una inèrcia que ens porta a aquest comportament. Ho mirem tot alhora com quan fem zapping a
§ La visió ha reemplaçat la lectura. Power browsing. La gent ja no llegeix, només es veu. L’ horitzontal ha desplaçat el vertical (els abstracts són genials!). Els articles no es llegeixen més de 5 minuts, si el text és més llarg ja no es llegeix...!
o Òsmosi digital: podem actualitzar el coneixement molt ràpidament.
o Importància de la marca. Els usuaris no saben de qui és la informació ni qui la proporciona. El secret és estar molt a prop de l’usuari. No estan ben preparats per avaluar la informació que sovint és crítica per ells.
- Objectius: Cal descobrir el patró de comportament de la cerca d’informació. La gent no diu el que fa ni com ho fa per això cal saber el que realment ha fet. (L’ University College of London desenvolupa el Projecte de l’empremta digital: una base de dades que cobreix el comportament de 10 milions de persones de tot el món, analitzant les activitats mètriques i les informacions del comportament i les seves característiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada